Saturday, March 10, 2012

Bila kita marah, apa yang selalu kita buat...

Assalamualaikum....

Kayfa haaluka? ana bikhyar...alhamdulilah...cececewahhh..konon-konon je tu, okaylah...kali nie aku nak kongsi sikit pasal sifat pemarah...tetibe je nak cite pasal topik nie, just nak share jelah..based on aku punye perangailah...

Dulu aku akui memang aku nie cepat sangat nak marah, selalu yer aku akan marah kat orang-orang yang buat aku sakit hati. Bila aku marah sememang yer tiada orang yang boleh redakan aku selain mak aku...kikikiki. Tak tahulah, kekadang aku marah tak tentu pasal jugak...mase maen bola dulu suka sangat marah aka naik hangin dengan pengadil dan pemain lawan...dorang maen jahat sangat sape suruh..hehehe, tapi aku just marah mulut jelah, tak de pulak nak pegi bertumbuk pulak kan...

Aku jugak boleh dikatakan garang dalam keluarga aku, sebab aku ada ramai lagi adek-adek kat bawah aku dan kakak-kakak atas aku. Nie pun aku akui yang dorang pun macam takut je dengan aku...padahal aku tak garang pun..hihihihi...Tapiiii...kalau dorang buat hal, memang kene semburlah ngan aku...hohoho..sama jugak dalam bab keje, nak marah je ngan boss yang double standard...geram dan mengakibatkan kemarahan di situ wujud...



Tapiii....

Tu dulu lah...sebab sekarang Alhamdulilah, aku dah dapat mengawal perasaan marah tu..
sebenaryer aku bukan suka sangat nak marah-marah nie..buat letih je...last-last kita jugak sakit hati..betul tak? hihihi...atas nasihat orang-orang tua, makin lama, makin aku slow...dan terus slow...so sekarang aku dah tak pemarah.

Banyak tip-tip yang aku gunakan untuk mengawal amarah nie...aku pasti semua orang ade sifat nie, cuma bezayer cara korang tunjukkan dan lepaskan...betulkan..takyah lah nak kata tak...tolong buang sikit ego tu yer..kikikiki..

Antara tip aku buat nak bagi reda amarah aku nie, pertama sekali, aku akan carik air...air nie aku minum...kalau elok air kosong la..sebab bila kita marah, sebenaryer kita dalam keadaan panas (kalau tak caya, korang marah nanti korang rasalah) dan air yang korang minum tadi macam penyejuk dari kepanasan dek kerana amarah korang tu. Kalau yang pertama tak jalan, aku akan buat tip kedua, aku akan blah dari tempat yang aku marah tadi dan aku carik kerusi untuk duduk, bagi releks sikit...dan istighfar bebanyak dan kalau ade surau ke...masuk ambek wuduk, insyaAllah reda amarah tu..lagi bagus kalau solat terus, selalu yer..kalau kuat sangat time nak marah tu sebab tak solat lagi. So terus la solat..sememang yer berkesan.

Alhamdulilah, bila kita dah tak pemarah, dengan secara tak langsung kita akan jadi seorang yang penyabar...dan orang-orang sekeliling makin rapat dan suka dengan kita...ini apa yang aku alamilah, aku sekadar berkongsi sahaja...so jangan marah-marah la yer, sebab marah pun kejap je pun, yang lebih tu emosi je...kikikiki...(takyah nak marah-marah...SENYUM aja ;)




P/s : Kalau korang tengah dalam keadaan marah, yang paling penting sekali korang lari atau jauhkan dulu puncayer, kalau berpunca dari orang, korang blah dari orang tu..kalau berpunca dari telefon..korang silentkan dulu hp tu...samalah lah kita kawal amarah yer..okBye..hihihi..

No comments:

Post a Comment