Tuesday, May 1, 2012

From Khartoum to Kassala.

Assalamualaikum...

30hb April 2012 dah, hadoiii...lame yer tak update blog nie...sememang yer aku tersangat sibuk dengan kerja aku kat sini. Phase 17 project dah mula, jadi bermulalah ronda-ronda negara Sudan nie. Kassala adalah nama bandar yang aku telah pegi pada awal bulan April aritu, kalau tengok kat peta dah dekat ngan Laut Merah dan bersempadan dengan negara Eritrea.

Dari Khartoum aku menaiki pacuan 4 roda yang mengambil masa lebih kurang 9 jam perjalanan. Perghhh..memang tak hingat la sakit badan yer. Memang kalau ikutkan jalan dier lurus...mak aiiii...lurus betul sebab padang pasir kan..tapi melompat-lompat la duk dalam kete tu...hahaha...

Otw ke Kassala ada ladang gandum...luas yang amat..

Hah, tengok jalan dier...terbaek...lurus...kannnn..

Aku duk sana cukup dua minggu, dan banyak tempat yang aku pegi...dalam buat keje tu..dapat tengok orang-orang dier...dorang nie kekadang sakit gak hati aku, sebab panggil aku Sadigar @ Sinn..maksud yer orang cine..geram je dorang nie..pas bagi salam baru lah dorang tau kita nie muslim...hadoiii..

Nasib baik name aku pun ade berunsurkan islamik so dorang suke lah...hihihi...pastu banyak pulak cakap, ajak borak la pulak...nak tau Malaysia macam mane la apa la...layan jelah...Tapi dorang sangat menghormati tetamu...aku pegi minum rumah pemandu aku, memandangkan dier ade keluarga kat Kassala, dapatlah pegi lepak rumah dorang...memang layanan terbaek...

Bandar Kassala aka negeri la...besar jugak, trademark dier ada pada duet kertas 10SDG dorang iaitu Bukit Batu...kat sini panggil Jabal. Kat Kassala tak panas berbanding Khartoum kire okay la. Tapi kalau kete takde aircond, perghhh...same je...kikiki..

Kat bawah nie aku letak photo-photo yang sempat aku ambek mase kat sana. Mane lah tau ade yang nak pegi sini atau TERsampai kat bumi Sudan nie..tau la sini Kassala ;)

selamat datang ke Kassala
Jabal Mareb

Bukit Batu kat Kassala

Tanah Gersang di Kassala

Salah satu site yang aku pegi

Site outdoor di Kassala 13

 
P/s : Next town, go to Nyala...nanti aku cite pasal kat bandar Nyala pulak :)

No comments:

Post a Comment