Saturday, December 10, 2011

Apa yang aku buat kat sini...

Assalamualaikum...


Alhamdulilah, syukur kepada Allah swt kerana diberi kesihatan yang baik dan masih lagi diberi kesempatan untuk menghirup udara dan dapat menjalani kehidupan dimuka bumi milik-NYA ini.
Kebelakangan ini terlalu sibuk dengan urusan kerja, sampai tak dapat nak curik masa untuk update blog aku ini. Sebenarnya banyak benda nak cite kat sini tapi kali ini aku nak cite bab keje aku kat sini lah.
Memandangkan aku memang terlalu sibuk dengan kerja, so kita cite pasal keje aku...apa pasal sibuk bebenor gaya yer...hahaha...

Okay, rasanya dah tau kot yang aku nie keje sebagai apa kan...(tgk kat profile la) kat Khartoum City nie tempat tinggal aku, memandangkan office aku kat area sini jugak. Aku bekerja untuk Ericsson AB Khartoum bagi projek ZAIN iaitu salah satu syarikat terkemuka kat area ARAB & AFRIKA. Apa yang aku buat untuk projek nie ialah menaik tarafkan sistem telekomunikasi kat area Khartoum, Omdurman dan Khartoum Bahri. Kalau korang nak tahu, 3 tempat ini saja dan nak dekat sama besar ngan Semenanjung Malaysia dah...penduduk dier pun memang ramai, kat mane-mane korang pegi pun mesti ada umah orang...ramai betul manusia kat sini..

Sama jugak di Malaysia, negara ini mengunakan Menara dan Struktur telekomunikasi atas bangunan untuk sistem telekomunikasi (korang boleh tengok kat bukit-bukit kat Malaysia tu). Cuma kat sini taklah tinggi melangit macam kat Malaysia sebab kat sini tanahnya mendatar dan kurang bukit (so takyah nak tinggi-tinggi pun).

Tower Tiub Zain, Berada di tepi Sg Nile.
Untuk pengetahuan korang, negara ini adalah negara pertama yang mengunakan sistem 2G dan 3G Ericsson 6000. Mana-mana yang tak tahu, sistem 2G tu satu sistem dimana kita boleh mengunakan telefon (cell phone aka HP) yang biasa aka GSM. 2G nie boleh support voice, text msg, MMS aka mesej bergambarlah dan H (internet), 3G pulak more kepada data packet. Sistem 3G digunakan untuk video call dan kepada korang yang suka serve intenet tu. Kira 3G nie internet berkelajuan tinggi la.
2G System


3G System
(Nampak mcm sama dgn 2G, tapi sebenarnya lain, perhatikan betul2)

Apa yang aku buat kat sini adalah upgrade system yang sediada kat sini kepada satu system yang lebih bagus aka canggih la..hohohoho. Keje-keje aku buat selalunya bermula tengah malam (12.00tghmlm) sebab keje ini memerlukan satu-satu site tu dimatikan dulu keseluruhan sistem dia (down site), macam kat Malaysia, korang mesti pernah dapat sms dari Telco aka syarikat telekomunikasi yang mengatakan masalah gangguan talian start pukul berapa sampai pukul berapa...kankankan...

2G & 3G system tadi tu diletakkan dalam satu cabinet.

So kalau korang duduk kat sini, itu bermakna bermulalah kerja-kerja aku kat sini. So start pukul 12tghmlm, pulun keje sampai kul 07.00pg..tapi kekadang keje siap cepat...so boleh up site cepat, boleh la sistem tu aktif balek aka normal dan aku boleh balek tido la...hahaha. So kalau korang dapat sms dari telco kat Malaysia tu yang mengatakan ada ganggu talian sebab keje-keje menaik taraf..(korang dah tau sebab apa kan) so tak yah nak bebel coverage takde la, pastu g tukar telco/simcard laen..pastu samo jugak..sebabnya sistem telekomunikasi ini akan sentiasa perlu di upgrade kepada satu teknologi yang baru. Aku bagi contoh HP sudah, korang beli satu device aka HP baru, tak sampai setengah tahun korang pakai dah kuar lagi canggih kankankan...hahaha, ini bersangkutan dengan sistem yang aku buat nielah.

nielah dier logo syarikat telekomunikasi yang aku buat projek upgrading nie.

Sebagai contohnya, dulu...kita hanya ada sistem, 2G aka GSM (900 - 1800) je...pastu datang satu teknologi 3G, korang perlu tukar HP yang ada support sistem 2100 aka 3G device untuk dapat guna teknologi 3G nie. Teknologi memang aku akui susah nak follow, tak terkejar...tapi kita nak buat camner...benda-benda macam nie ada baik dan buruknya. Tapi lebih kepada kebaikan la, buruknya...korang kene selalu upgrade jugaklah device korang untuk dapat teknologi yang lebih canggih nie...(so kene la standby duet, untuk mengupgrade device masing-masing...hahaha)

Sekian saja bebelan aku untuk kali nie, hahaha...


P/s : Kita perlukan teknologi bagi mengejar atau seiring dengan negara-negara maju lain.. Mulalah menabung untuk membeli device yang lebih canggih lagi..hohoho...Peace :)

No comments:

Post a Comment